top of page

Herinrichting Oosterspoorbaan Utrecht

Opdrachtgever: OKRA landschapsarchitecten
2015 Oosterspoorbaan Utrecht.jpg

De Oosterspoorbaan was oorspronkelijk een spoorbaan aangelegd in 1874 tussen Utrecht en Hilversum en één van de oudste sporen van Nederland. Het zuidelijk deel van de Oosterspoorbaan verloor haar functie en vroeg om een nieuwe ontwikkeling.

​

Civilink werkte samen met Okra Landschapsarchitecten het ontwerp technisch uit en verzorgde de uitvoeringsbegeleiding. Het ontwerp is in samenspraak met de omwonenden tot stand gekomen met als basis 'een gebied met een natuurlijke uitstraling'. Daarnaast heeft de buurt zich uitgesproken voor de variant waar de fietsroute zich deels op en deels naast de spoordijk bevindt. Op die manier is een gevarieerd ontwerp ontstaan.

​

De Oosterspoorbaan is onder grote belangstelling van bewoners en politiek geopend en in gebruik genomen. Als herinnering aan het spoorverleden is gebruik gemaakt van oude spoorstaven in de voetpaden en verblijfsplekken. De historische lijn en kenmerken zijn behouden door handhaving spoorportalen en aanplanting van zuilbuiken. 

​

De vroegere spoorbaan is een, voor iedereen toegankelijk, park geworden. De gemeente Utrecht, de bewoners van de aanliggende wijken, de gebruikers (fietsers en voetgangers), OKRA Landschapsarchitecten en Civilink Ingenieursbureau hebben samen een mooi stukje Utrecht achtergelaten.
 

bottom of page