De Houthaven ligt langs het IJ in het westelijk havengebied van Amsterdam. Op de plek waar vrachtschepen uit de hele wereld een eeuw geleden hun boomstammen losten, ontstaat nu langzaam een aantrekkelijk gebied voor wonen en werken aan het water.
Oorsprong houthavens 460x332pxDe houthaven was de eerste gegraven haven van Amsterdam en lange tijd een belangrijke handelshaven. Vanaf de 17de eeuw heeft dit deel van de stad in het teken van hout gestaan, de buurt stond vol loodsen en zagerijen. Het voormalig industrieterrein transformeert naar een bijzondere buurt op zeven groene, autoluwe eilanden in het IJ. Dit past bij het voornemen van de gemeente Amsterdam om de IJ-oevers te veranderen naar een plek om te wonen en te werken.

De afgelopen jaren heeft ontwikkelaar Heren2 het gebied herontwikkeld tot een modern, levendig bedrijfsgebied. Aan de Danzigerkade is gefaseerd een ondergrondse parkeergarage (ruim 600 parkeerplaatsen, totale oppervlakte 12.000 m2) gerealiseerd. De garage is bestemd voor zowel de gebruikers van de bovenliggende gebouwen als voor algemeen gebruik.

In samenwerking met Van der Tol is een plein, ontworpen door Buro Sant en Co Landschapsarchitectuur, gerealiseerd bovenop de ondergrondse parkeergarage. Civilink Ingenieursbureau verzorgt namens Dames2 (beheerder van het project en afsplitsing van Heren2) de uitvoeringsbegeleiding gedurende de realisatie van het plein en begeleidt de aannemer. Een belangrijk aspect in dit project is de communicatie met omwonenden en afstemming met de vele andere werkzaamheden die in dit ontwikkelingsgebied plaatsvinden.

Houthaven amsterdam plein 460x307 px

Houthavens amsterdam luchtfoto plein 460X345px

Houthavens amsterdam plein waterkant 460X307px 

Ontwerp openbare ruimte

Het inrichtingsontwerp voor het plein is gebaseerd op contrasten. Het ontwerp combineert stenen in een visgraatpatroon met daarop lensvormige groenobjecten met vaste planten en siergrassen. Door het patroon en het gebruik van vier verschillende kleuren doet de vloer denken aan een high fashion print en spiegelt zo de mode business die hier prominent aanwezig is.

Beplanting, groenobjecten, bankjes, vlonderelementen en terrasruimte zorgen voor een mooi contrast met de betonnen omgeving. Voor de bomen zijn bijzondere voorzieningen getroffen, zodat ze voldoende ruimte hebben. In de gezamenlijk ruimte is de auto te gast en hebben wandelaars en fietsers de ruimte. De bestrating en het patroon van groen verbinden de gebouwen op maaiveld en maken het gebied van 12.000 m2 tot één geheel, tot en met de kaderand.

Duurzaam en klimaatneutraal

De Houthaven wordt een duurzame en klimaatneutrale wijk. De benodigde energie voor de openbare ruimte - zoals openbare verlichting, rioolwaterpompen en parkeermeters - wordt zoveel mogelijk in de Houthaven zelf opgewerkt. Zonnepanelen fungeren als duurzame energiebron. De straatverlichting krijgt ledlampen. De bestrating bestaat voor een groot deel uit gebakken, hergebruikte klinkers. Voor de steigers wordt duurzaam FSC-hout gebruikt. Er komen oplaadpunten voor elektrische vervoermiddelen. En voor het verwarmen van de bebouwing wordt de Houthaven aangesloten op het Amsterdamse stadswarmtenet.

Houthaven amsterdam impressie 460x254px